
Innan bron så satt jag och åkte flygbåtarna över. De rymde kanske 180 resenärer. Ville man ha sittplats fick man boka och betala extra.
Vem är du och vad är din koppling/bakgrund till Öresundståg?
Jag jobbade på SJ och några år innan bron skulle vara klar så började man prata om det här med bron. En dag så blev jag inkallad och fick besked på att jag skulle vara den som skulle tillsammans med DSB planera upp trafiken, när det gällde fordon och personal.
Jag blev uttagen därför att jag var en av de yngsta som fortfarande kunde planera med papper och penna. Det fanns inga som helst IT-verktyg som var synkade på den tiden.
Jag jobbade faktiskt inne hos DSB flera år. Jag åkte med flygbåtarna in varje dag. Vi kom överens om att vi satt i Köpenhamn på DSB:s kontor. Det handlade om att vi skulle bemanna tågen, både med lokförare och åkande personal, och vi skulle köra ungefär fifty-fifty.
Sen 2004 så bytte jag och gick till Skånetrafiken och jag blev ganska snabbt indragen i jobbet med att ta fram en tågstrategi. Under ett antal år så var jag tågchef i Skåne, både för Öresundstågen och Pågatågen.
Jag var också kontaktperson på SJ för mycket av den här tågtrafiken under de första åren. Och sen fick jag uppdraget att planera invigningen från svensk sida – ”kungatåget” så att säga.
Vad är en händelse som du tycker definierar/sticker ut/är värd att berätta om Öresundståg under dessa 25 år?
Det var efter Roskildefestivalen, kort efter vi invigde tågtrafiken. När jag kom ner på Malmö centralstation så var jag inte beredd. Det luktade hö inne på stationen och sen skulle jag ha mat – men all mat var slut. Men då förstod jag, de som besökt Roskildefestivalen hade ju åkt över med båt men kom hem med tågen. Och de sov ju över där inne i banhallen.
Det var där det gick upp för mig att det här kommer att bli något jättestort.
Innan bron så satt jag och åkte flygbåtarna över. De rymde kanske 180 resenärer. Ville man ha sittplats fick man boka och betala extra. Men ganska snabbt så såg man hur resandet ökade, totalexploderade.
Det här har varit helt avgörande för utvecklingen i Skåne. Egentligen, när man tänker efter, idag tar vi det så självklart det här med Öresundstågen. Men det vände upp och ner på allting.
En personlig händelse du vill dela med dig av?
Det var flera roliga saker, men en sticker ut. När vi skulle planera invigningen av Öresundsbron och tågen så ville SVT och DR att vi åkte ut och tittade på platsen där det skulle byggas en perrong där kungen och drottningen skulle mötas. Då ville de att jag skulle sätta en pinne där. Jag glömmer aldrig - vi körde över bron som inte var klar, så det var inga räcken. Det var en mäktig känsla att åka över bron då utan räcke.
Sen kom vi ut på Pepparholmen och satte pinnen, men då kommer det vakter från dansk sida och griper oss! Han som körde oss hade glömt att berätta att vi skulle ut där. Efter en hel del dividerande och snackande så bestämde de sig för att vi fick åka tillbaka igen till Sverige.
Vad har Öresundståg betytt för dig och vad tycker du Öresundståg har betytt för regionen?
Det har betytt ett väldigt snabbt sätt att resa som har gynnat ekonomi och arbetsplatser. Och om vi tittar på regionen generellt - tittar man på orterna i Skåne, exempelvis Höör som fick fart när Pågatågen kom, men jag vill påstå att det tog ännu mer fart när Öresundstrafiken kom.
Jag tyckte också att man borde placera verkstaden i Sverige eftersom den största delen av trafiksystemet låg här. Sen investerade Region Skåne i en verkstad i Hässleholm och bara det skapar ju arbetstillfällen.
Och bara det här med att hela det området kring arenan - det var ju en åker där man byggde arenan. Men hela det området är ju nu bebyggt och är en livlig stadsdel. Vi har haft två Eurovision där, och de förlades till Malmö just därför att det var så bra tågtrafik.
Din favoritsträcka på Öresundståg?
Bron i sig är ju - jag tycker alltid det är jättemysigt att sitta och åka över där. Titta över sundet. Det tycker jag.
Sen tycker jag faktiskt om att åka upp till Hässleholm också, framför allt på våren när rapsen blommar. Man åker från Malmö och stadsmiljö och sen passerar man alla rapsfälten och sen närmre Hässleholm kommer man upp lite mer i skogslandskap. En härlig förändring under resan.
Ska man åka utanför Skåne så vill jag säga Kalmar. När man kommer in till Kalmar så har man Kalmar på ena sidan och Kalmar slott på andra sidan. Det är mäktigt.
Din favoritstation inom Öresundstågs trafiknät?
Malmö C, jag tycker det är en trevlig plats. Där är puls, där är rent och fint. Framförallt är det också att det är svalt.
Har du en favoritplats på tåget?
Jag sitter gärna i en fyrgrupp. Fönsterplats i färdriktningen och kan titta ut. Det är min favoritplats.
Hur ser du på framtiden för Öresundståg och utvecklingen i regionen?
Man måste titta på nya fordon, det behövs förnyas, även om jag tycker de är superfräscha fortfarande. Tänk efter hur mycket de tågen egentligen har rullat under 25 år - det är helt vansinnigt.
Jag hoppas att man hinner i kapp med att bygga ut järnvägen här så att man kan hålla kvaliteten. Jag hoppas att man snabbt kan bygga ut järnvägen mellan Lund och Hässleholm framför allt, så att man kan höja punktligheten.
Sen kommer området här nere att växa enormt. 2029 kommer Fehmarn Bält. Då ska man kunna ta sig härifrån ner till Hamburg på tre, fyra timmar. Europa kommer närmare. Allting kommer närmare.
Det jag vill är att det här systemet får rulla på som det gör idag och att det får nya fordon, och att man kan få rätsida på spår och signaler norrut så att man kan få tågen i tid över bron. Nu har vi det själva, vi har byggt en verkstad i Hässleholm. Nu finns alla förutsättningar för att det här ska kunna bli riktigt, riktigt bra.
25 år har gått väldigt fort för mig. Men vänder du dig om och tittar bakåt - när jag började med det här satte jag mig på en flygbåt i storm och oväder varje dag. Den tog 180 resande. Men idag är det ju naturligt att resa med tåg över bron.
Restips
