På vår första tur över som var i december passade jag och min pojkvän på att förlova oss mitt på bron. Det var väldigt häftigt då!
Maria Nyman,
Trafikdirektör, Skånetrafiken

Vem är du och vad är din koppling/bakgrund till Öresundståg?

Jag är trafikdirektör på Skånetrafiken sedan 2021 och innan dess var jag ansvarig för Affärsområde Tåg under drygt ett år. Så tåg ligger mig väldigt varmt om hjärtat och är ett oslagbart transportmedel.

Vad är en händelse som du tycker definierar/sticker ut/är värd att berätta om Öresundståg under dessa 25 år?

En milstolpe var när vi samlade alla Öresundståg i hela systemet, 111 stycken, i Hässleholmsdepån och fick möjlighet att börja bygga ett robust underhåll och enklare trafikering.

En personlig händelse du vill dela med dig av?

År 2000 flyttade jag till Malmö och det var också då som Öresundsbron stod färdig och tågen började rulla mellan Malmö och Köpenhamn. I stället för att åka båt till Köpenhamn (vår huvudstad här nere i Skåne) kunde vi åka snabbt och enkelt fram och tillbaka.

På vår första tur över som var i december passade jag och min pojkvän på att förlova oss mitt på bron. Det var väldigt häftigt då! Något helt nytt😊 Nu ser vi bron som en självklarhet och att tågen och bilarna rullar över bron i vårt ”Greater Copenhagen”.

Vad har Öresundståg betytt för dig och vad tycker du Öresundståg har betytt för regionen?

Bron och Öresundståg är ryggraden i vårt södra transportsystem och har medfört en tillväxt i regionen som vi inte skulle sett utan investeringen av bron, citytunneln eller vår Öresundstågsystem.

Din favoritsträcka på Öresundståg?

När jag tar tåget till min mamma i Karlskrona, se Skåne och Blekinge från fönstret.

Din favoritstation inom Öresundstågs trafiknät?

Triangeln. Gott kaffe och jag har blivit kompis med killen som varje dag serverar kaffe och är allmänt trevlig och gör början på min dag bra! 

Hur ser du på framtiden för Öresundståg och utvecklingen i regionen för Öresundståg?

Vi står inför att byta ut tågflottan och det är långa ledtider. Men kapaciteten behöver öka för att kunna erbjuda alla som reser en bra produkt. Resandet med Öresundståg ökar stadigt och kapaciteten i dagens tåg är begränsad. Ser mycket fram emot det, vilket också kommer att fortsätta skapa en attraktiv region på båda sidorna av sundet, men också för resten av Skåne.