
Öresundståg kommer även framöver att vara en viktig del av att knyta samman städer och orter i Sydsverige och Danmark
Vem är du och vad är din koppling till Öresundståg?
Jag heter Jan-Åke och arbetar idag som chefsstrateg på Öresundståg AB. Jag har varit verksam i olika roller inom kollektivtrafikbranschen, bl. a som chef för trafikledningscentraleni Malmö. Trafikledningen och planeringsavdelningarna hade naturligtvis nyckelroller i de olika projekt som arbetade intensivt för att trafiken skulle kunna starta i tid, den 1 juli 2000. Särskilt utmanande var att skapa regelverk som säkerhetsmässigt kopplade ihop dansk och svensk lagstiftning och med olika säkerhetsföreskrifter och regler. I detta arbete var samverkan och samarbete inom den egna organisationen, med danska kollegor och den nya organisationen Öresundsbrokonsortiet, viktiga faktorer för framgång. I sammanhanget vill jag lyfta fram allt det intensiva och fokuserade arbete som gjordes med att utbilda och öva alla medarbetare som i den dagliga verksamheten skulle få tågen att säkert köra enligt tidtabeller på den nya infrastrukturen.
Vilken händelse tycker du definierar Öresundståg under de här 25 åren?
Det är svårt att välja en enskild händelse. Öresundståg är en viktig förutsättning för den regionförstoring som åstadkommits med den successiva utbyggnaden av tågsystemet som möjliggjorts genom förbättrad infrastruktur, och den kloka satsning som regionerna gjort i nya Öresundståg och en ny underhållsdepå i Hässleholm. Ett kvitto på detta är den fina resandeutveckling vi haft sedan starten år 2000.
Har du en personlig händelse som sticker ut?
Att få allt att fungera under premiären den 1 juli 2000 var speciellt. Tågen från Danmark och Sverige möttes och kopplades samman på den konstgjorda ön Peberholm – det var en nervös men fantastisk upplevelse och allt gick som planerat.
Vad har Öresundståg betytt för dig och för regionen?
Kollektivtrafiken spelar en viktig roll i samhällsutvecklingen. Att knyta samman Sydsverige med Danmark och Själland har skapat stora möjligheter för både företag och privatpersoner. För egen del ser jag fram emot den fortsatta utvecklingen, som bl. a påverkas av de planerade infrastruktursatsningarna på båda sidor om bron och den kommande fasta förbindelsen till Tyskland.
Vad är det bästa med Öresundståg?
Att regionerna satsar långsiktigt på Öresundstågstrafiken. Vi har rustat upp tågen, byggt en ny modern depå i Hässleholm och har en tydlig plan för trafikutveckling fram till 2040.
Din favoritsträcka?
Osby–Malmö–Köpenhamn H.
Din favoritstation?
Malmö C.
Har du en favoritplats på tåget?
I den tysta avdelningen.
Hur ser du på framtiden för Öresundståg och regionen?
Öresundståg kommer även framöver att vara en viktig del av att knyta samman städer och orter i Sydsverige och Danmark. För att möta regionernas ambitioner krävs dock att infrastruktursatsningarna håller samma tempo som utvecklingen.
