Den 20/8 2001 rullade första Öresundståget från Kristianstad, tåg nummer 1025 med avgångstid 6:18, och jag var ombordare.
Kezia Rosander,
Lokförare

Vem är du och vad är din koppling/bakgrund till Öresundståg?

Kezia Rosander och lokförare på Transdev för Öresundståg. Jag är stationerad i Hässleholm och där trivs jag jättebra!

Jag har jobbat på tågen i 24 år nu, började i juli 2001. Då hade Öresundstågen rullat över bron ett år, och själv hade jag bara åkt tåg en gång i livet, till Stockholm tur och retur för ett jobb. Så väldigt nollad och ganska ointresserad av tåg just, sökte jag ändå till tågvärd och fick en anställning som det. Hade alltid jobbat med serviceyrken, så det verkade kul, tyckte jag. Och det var det verkligen!

Efter nio år som tågvärd började jag kika lite på de där förarna som bara ”gick in och satte sig”, tyckte det såg härligt ut, så jag bestämde mig för att söka till utbildningen i Ängelholm, där jag kom in. Nu har jag kört tåg sen jag blev klar 2011.

Vad är en händelse som du tycker definierar/sticker ut/är värd att berätta om Öresundståg under dessa 25 år?


Den 20/8 2001 rullade första Öresundståget från Kristianstad, tåg nummer 1025 med avgångstid 6:18, och jag var ombordare. Fick skriva pappersbiljett med ombordtillägg och förklara för många att:
Jo, man får åka detta tåg på Skånetrafikens biljett och ja, det finns en första klass och Jo, det kostar faktiskt extra att sitta där men du får ju en kaffe-pollett till maskinen där du kan hämta kaffe!

En personlig händelse du vill dela med dig av?

Såklart gick det inte lång tid förrän de där kaffepolletterna började ta slut och en gång var en man i första klass så arg för att han tyvärr inte kunde få en pollett, så när vi stannade i Hässleholm så sprang min kollega in på Pressbyrån och köpte en kopp kaffe som han fick, han blev så tyst och snäll.

Mycket händer när man arbetar på tåg: jag har hjälpt en kille som tagit överdos tills ambulansen kom, väntat på ambulans både för man med hjärtinfarkt och ung tjej med epilepsianfall, men jag har också hjälpt en man att hitta sin smoking som han glömt och bröllopet var om tre timmar. Och det sjukaste var väl när vi väntade i Hässleholm för att tågvärden skulle lämna över en cello glömd på vårt tåg, värd hur mycket pengar som helst!

Vad har Öresundståg betytt för dig och vad tycker du Öresundståg har betytt för regionen södra Sverige?

När pandemin slog till tänkte jag på hur mycket Öresundståg betyder för regionen, när vi körde runt med nästan tomma vagnar blev det så tydligt hur många människor som brukar åka med oss dagligen, till skola eller jobb, och hur många som tar tåget till flyget och vidare ut i världen. När ingen kunde göra det plötsligt så var det så otroligt tomt! Men nu är ju allt som vanligt igen, och man kan ju verkligen säga att Öresundståg betyder mycket för regionen. Om inte tågen rullar så märks det!

Vad är det roligaste eller bästa med Öresundståg?

Det roligaste och bästa är kollegorna och vårt samarbete, jag tänker ofta på tågvärdarna och deras arbete, de är verkligen otroliga! Och nu vet jag också att förarna inte bara ’sitter där’, vi har ett stort ansvar!

Din favoritsträcka på Öresundståg?

Min första tur som förare gick till Karlskrona, och det är min favoritsträcka, för det är så fint! På våren är skogen mellan Sölvesborg och Bromölla full av vitsippor, på hösten är skogen och utsikten vid Härsjön superfin. Vi har ett fint ’kontor’, vi som kör tåg.

Hur ser du på framtiden för Öresundståg och utvecklingen i regionen för Öresundståg?

Framtiden då? Ja, vad vet man? Jag tror att det börjar bli dags för nya vagnar och det är ju ett spännande kapitel, och jag undrar lite hur det går med det arbetet. Vagnarna har rullat i 25 år nu, och vi använder dem flitigt, så det funderar jag på. Spännande! I vilket fall som helst så behövs tågen i regionen och vi rullar vidare mot nya mål!

Restips

Våra intervjuer