Öresundståg i Malmö Hyllie. Foto: Apelöga/Öresundståg
Öresundståg i Malmö Hyllie. Foto: Apelöga/Öresundståg
Publicerad:

Nya signalsystemet ERTMS

ERTMS – det nya europeiska trafikstyrningssystemet för järnväg – är ett av de största tekniksprången som sker inom järnvägssektorn under de kommande åren. ERTMS (European Rail Traffic Management System) är ett gemensamt signalsystem som ska göra järnvägstrafiken i Europa mer enhetlig, säker och robust. 

En av dess viktigaste komponenterna i det nya systemet är ETCS – European Train Control System – den del av systemet som alla lok och motorvagnar måste vara utrustade med för att kunna trafikera linjer med ERTMS.

– ETCS är det nya tågskyddssystemet som ersätter dagens ATC-system, som ursprungligen introducerades i början av 1980-talet i Sverige och som varit till mycket stort gagn för trafiksäkerheten på järnväg sedan dess, säger Magnus Andersson, affärschef och fordonsansvarig för Öresundståg

ERTMS påverkar oss alla i järnvägsbranschen – från Trafikverket som ansvarig infrastrukturförvaltare för marksystemet till alla tågoperatörer och spårfordonsägare. Övergången kräver både ny teknik ombord i tågen och omfattande anpassningar i infrastrukturen. Övergången till ERTMS är en lång resa. Planerna på att införa ERTMS i Sverige har funnits i mer än 15 år och frågan är långt ifrån okontroversiell, inte minst mot bakgrund av kostnaderna som det innebär för ägarna till lok och motorvagnar. För Öresundstågen handlar det om ca 2,5 Mkr (exkl. index) per fordon. Samtidigt innebär det en viktig digitalisering och öppnar för många framtida utvecklingsmöjligheter. Med ERTMS ska det vara möjligt att ha s.k. flytande blocksträckor och på sätt få in fler tåg på linjerna och alltså öka kapaciteten. Detta ligger dock i framtiden och inget som kommer när ERTMS börjar introduceras i tidsspannet 2027–2029, med den danska delen av Öresundsförbindelsen som första sträcka för Öresundstågen. 

För Öresundstågen har installationen av ETCS inletts efter genomförd upphandling och erhållna myndighetstillstånd. Det här är en tvingande investering för regionerna bakom Öresundstågstrafiken, men ger i sig ingen direkt kundnytta i det första skedet. Förhoppningsvis ska investering leda till ökad tillförlitlighet, punktlighet och framtida digital utveckling med möjlighet att kunna köra fler tåg på befintliga linjer.  

I Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037 finns ett tydligt fokus på digitalisering och teknikskiften som en del i klimat- och kapacitetssatsningar. Bland annat föreslås därför ett nytt stöd till ombordutrustning för ERTMS. Alla som trafikerar det svenska järnvägsnätet har sett mycket fram emot att staten nu öppnar för en medfinansiering av ombordutrustningen på tågen.  

”ERTMS innebär att mer teknik flyttas från banan in i tågen jämfört med det gamla ATC-systemet. Det är kostsamma investeringar utan direkt kundnytta vi ställs inför.” säger Magnus Andersson. 

Han fortsätter ”Det är därför en stor besvikelse att det förslag till stödmodell som nu föreslås av Trafikverket inte skulle möjliggöra bidrag till redan startade ETCS-installationer. För Öresundstågen har ERTMS varit en planeringsförutsättning sedan många år tillbaka för att möta Trafikverkets utrullningsplaner och att vi - och flera andra spårfordonsägare - varit proaktiva borde ses som positivt och inte undanta oss från medfinansiering”, understryker Magnus Andersson.

Publicerad:

Aktuellt